10 tipov pre elektrickú kolobežku

Ponuka elektrických kolobežiek sa na trhu postupne rozširuje. Ktorú si však vybrať, aby ste s ňou boli spokojní aj pri častom používaní?

 

Nižšie uvádzame 10 tipov, na čo sa pri výbere zamerať. Túto recenziu sme spracovali podľa našich skúsenostiach so servisom elektrických kolobežiek a s ohľadom  na to, aké sú možné úskalia riešená u elektrických kolobežkách CITY BOSS.

 

1. Rám a sklápací mechanizmus

Rám je počas jazdy a pri brzdení  veľmi namáhaný jak lokálnym zaťažením, tak vibráciami. Materiál rámu býva často zliatina hliníku, ktorá je ľahká a pevná.

Vždy ale záleží na použitej technológie – či je rám odlievaný a či zváraný a na kvalite a sile materiálu. Elektrické kolobežky CITY BOSS používajú väčšinou zvárané rámy, ktoré sú vyrobené z vysoko kvalitného a zosilneného hliníkového plechu.

Na širokom nášľapu aspoň 17 cm budete môcť ísť s chodidlami aj vedľa seba.

Riadidlá by mali byť široké aspoň 50 cm, aby neboli príliš citlivé na zatáčanie. To je dôležité najmä pri vyšších rýchlostiach. Pokiaľ sú i výškovo nastaviteľné , nebude vás pri jazde bolieť chrbát. Bezpečnejšie sú ergonomicky tvarované gripy, ktoré lepšie padnú do ruky.

Sklápací mechanizmus je praktický pre uskladnenie a ľahké prenášanie kolobežky. Pokiaľ ju budete sklápať často, bude dôležitá konštrukcia, odolnosť a robustnosť sklápacieho mechanizmu – aby sa sklápal rýchlo a ani po častom používaní nemal nadmernú vôľu (popr. je možné vôľu nastaviť).

skládací a přenosná

Sklápacia a prenosná

 

2. Účinné brzdy

Pokiaľ sa dostanete do nebezpečnej situácie, budete potrebovať rýchlo zabrzdiť. Pri rýchlostiach 25 -35 km/h (7-10 m/s) nie je vždy ľahké kolobežku ihneď zastaviť. Elektronická brzda je veľmi zotrvačná a nášľapná brzda napr. na vlhkom kole príliš nebrzdí.

Predná a zadná kotúčová brzda

Väčšina modelov elektrických kolobežiek CITY BOSS je vybavená spoľahlivou bubnovou alebo kotúčovou brzdou.

 

3. Svetlá a húkačka

Kolobežka s predným a zadným osvetlením je za zníženej viditeľnosti bezpečnejšia. Svetlá by mali byť napájaná centrálne, aby ste nemuseli meniť  batérie a mohli svetlá zapnúť jedným tlačidlom. Zadné svetlo potom niekedy slúži i ako brzdové, v prednom môže byť integrovaná húkačka ovládaná opäť tlačidlom.

Predné i zadné svetlo  

 

4. Veľkosť a materiál kolies

Čím je priemer kolesa menší, tím sa môže ľahšie zaseknúť o prekážku (výmoľ, štrk) a k pádu potom nebýva ďaleko. Najbezpečnejšie sú väčšie nafukovacie kolesá, ktoré drobné nerovnosti hravo prejdú a oproti pevným kolesám na vlhkom povrchu toľko nešmýkajú.

 

5. Výkonný motor

Výkon motoru má vplyv na zrýchlenie kolobežky, jej živosť a najmä ťah do kopca. Potrebný výkon závisí na hmotnosti jazdca a členitosti terénu.

500 W motor býva pre mestskú prevádzku pri hmotnosti jazdca  90 kg plno dostačujúci, avšak závisí i na kvalite elektromagnetov. Niektorí výrobcovia sa snažia ušetriť tým, že motor zostavujú z užších magnetov. Deklarovaný výkon motoru je síce rovnaký, ale reálny výkon sa môže líšiť až o 30%.

Kvalitné magnety v motoru

Motor býva umiestnený v zadnom koliesku a je bez reťaze – odpadá tak nutnosť jeho čistenia a nastavovania. Pokiaľ bude výkon motoru poddimenzovaný, môžete kolobežke do kopca pomôcť odstrkovaním.

 

6. Tlmenie vibrácií

Pokiaľ zrovna nepôjdete po hladkom asfalte, bude kolobežka vystavená nepríjemným vibráciám v riadidlách i nášľapu.

Najviac citlivé sú  pevné (nenafukovacie) kolesá - tam bez odpruženia poznáte aj zámkovú dlažbu. Nafukovacie kolesá absorbujú vibrácie oveľa lepšie, ale miera  tlmenia záleží na celkovom objeme vzduchu v kolese. Čím väčšia a širšia pneu, tím lepšie vibrácie tlmí. Väčšina modelov kolobežiek CITY BOSS s kolesami 10“ má rozšírenú pneu na 2,5“.

V prípade priemeru kolesa 8“ je dodatočný tlmič vhodný. Záleží ale na konštrukcii a trvanlivosti  tlmiča.  Niekedy sa tlmič rýchlo opotrebuje a získa vôľu, ktorá sa prenáša do riadenia alebo nie je dostatočne tuhý a potom akoby tlčie. 

 

7. Tempomat

Pri dlhších cestách sa stlačený prst na plynu unaví a potom príde vhod tempomat. Akonáhle riadiaca jednotka zistí ustálený výkon (rýchlosť) kolobežky, automaticky tempomat aktivuje. Potom plyn môžete pustiť a iba sa venovať riadeniu. Tempomat sa preruší pri brzdení, alebo opätovným stlačením páčky plynu.

Hoci býva aktivácia tempomatu signalizovaná na displeji, niekedy môže nepríjemne prekvapiť, keď plyn uberiete a kolobežka nespomalí. U elektrokolobežiek  CITY BOSS je možné preto funkciu tempomatu aktivovať/deaktivovať v servisnom menu na displeji.

Multifunkční displej

8. Nastavenie maximálnej rýchlosti

Dnešné motory kolobežiek bývajú veľmi výkonné, preto môžu jazdiť rýchlosťou 35 km/h i vyššou. Vyššia rýchlosť šetrí váš čas, ale je tiež viac nebezpečná. Preto je vítaná možnosť prepínania rýchlostného režimu, pri ktorom je max. rýchlosť obmedzená. U kolobežiek CITY BOSS si tlačidlom na displeji môžete zvyčajne vybrať medzi niekoľkými rýchlostnými režimy, pripadne možno max. rýchlosť najvýkonnejšieho režimu obmedziť ešte v servisnom menu na displeji.  

 

9. Batéria

Kapacita batérie sa zvyčajne udáva v ampérhodinách  (Ah) pri svojom prevádzkovom napätí (V) a má zásadný vplyv na dojazdenú vzdialenosť kolobežky. Celková kapacita batérie vo Watthodinách (Wh) sa vypočíta ako súčin Ah x V ( napr. 360 Wh = 10 Ah x 36 V). Väčšina elektrických kolobežiek využíva lítiové batérie, ktoré sú oproti olovovým oveľa ľahšie a s vyššou kapacitou. Vyššia kapacita batérie tiež znamená, že nemusíte kolobežku tak často dobíjať. Každá batéria sa používaním opotrebováva a dojazdená vzdialenosť sa postupne skracuje. Batéria s počiatočnou vysokou kapacitou tak bude aj po väčšom opotrebovaní používateľná aspoň pre kratšie cesty.

Lítiové batérie sú tiež zvyčajne chránené proti prebitiu či podbitiu a nemajú žiadny pamäťový efekt. Ako správne batériu nabíjať a udržovať v dobrej kondície, sa dozviete v sekcii Technická podpora.      

Stav batérie môžete behom jazdy kontrolovať na displeji, ktorý niekedy býva v tme podsvietení – pri väčšom odbere energie (napr. pri jazde do kopca) môže ukazovateľ nabitia kolísať.

Pokiaľ displej signalizuje takmer vybitú batériu ( 2 články a menej) a potom behom jazdy zhasne, pravdepodobne sa aktivovala ochrana proti podbitiu. Batéria si tak rezervovala poslednú časť energie pre udržanie svojej kondície.

Pokiaľ je batéria vybitá, hneď po príjazdu pripojte kolobežku na nabíjačku.

Rozhodne kolobežku s vybitou batériou neskladujte , inak významne skracujete životnosť batérie. V krajnom prípade môže batéria prejsť až do stavu spánku a nenávratne sa tak poškodiť! Pred dlhším skladovaním ( napr. cez zimu) nabite batériu na 100% svojej kapacity.

 

10. Zaistenie servisu

Jednotlivé komponenty elektrickej kolobežky sa pri jazde opotrebovávajú, preto je dobré pred nákupom preveriť, ako je riešený záruční i pozáručný servis a či sú dostupné aj náhradné diely. Servis by mal mať k dispozícii náhradné diely pre všetky komponenty.

Elektrokolobežky CITY BOSS majú prehľadne spracovaný užívateľský manuál, ktorý vám poradí, ako napr. doma vymeniť defekt na duši alebo opotrebované brzdové doštičky.